Luxeketen LVMH behaalde over de eerste helft van 2012 een nettowinststijging van 28,3 procent naar 1,68 miljard euro. De omzet steeg met 26 procent naar 12,97 miljard euro.
In het tweede kwartaal groeide de omzet met 26,5 procent naar 6,4 miljard euro, ten opzichte van een groei van 25,4 procent in het eerste kwartaal. Het luxeconcern realiseerde een winststijging van 16,5 procent naar 2,54 miljard euro. Vooral in Azië en de Verenigde Staten maakte LVMH een stevige groei door met vijftien en veertien procent. In Europa ging het minder goed met een omzetstijging van acht procent.
Brutomarges in mode en lederwaren waren aanzienlijk lager. LVMH wijt de daling aan hoge marketingkosten bij Louis Vuitton en een ‘zware investering’ in Berluti, dat de overstap maakt van schoenenmerk naar luxe Lifestylemerk voor heren. Tevens werden de wholesale activiteiten van Fendi beperkt en was er een eenmalige kostenpost om DKNY Jeans bij LVMH onder te brengen.
Merken Louis Vuitton en Celine presteerden volgens het concern ‘buitengewoon goed’. “We benaderen de tweede helft van het jaar met vertrouwen”, laat topman Bernard Arnault weten. Luxe lijkt dan ook nog steeds populair, ondanks de economisch slechte tijden.
Reacties 0