Retailers moeten mobiel winkelen leuk, relevant en makkelijk maken, meent Steve Yankovich, vicepresident mobiel bij eBay. De Amerikaane veilingsite verwacht dit jaar een omzet van tien miljard dollar uit m-commerce, een verdubbeling ten opzichte van 2011.
Het concern maakt onder meer gebruik van verschillende smartphone en tablet apps, een m-commerce site, QR-code programma’s en augmented reality technologie. Retailers weten inmiddels dat de consument zijn winkelgedrag laat beïnvloeden door mobiele telefoons. “Daar moeten ze gebruik van maken”, stelt Yankovich. Mobiele telefoons bieden volgens hem de beste winkelbeleving. “Van image recognition en barcode scanning tot push alerts, de technologie in telefoons biedt fantastische mogelijkheden voor retailers om winkelen leuker, relevanter en makkelijker te maken.”
Zo maakte eBay zelf al gebruik van live video’s van race-evenementen en fotoherkenning in zijn eBay Motors app. De online retailer verkoopt wekelijks 2.800 auto’s via zijn mobiele applicatie. Vorig jaar lanceerde eBay een app die de kijker van een televisieprogramma de mogelijkheid bood direct producten te kopen die voorbijkomen in de tv-show. Ook ontwikkelde het online platform een website speciaal voor iPad gebruikers. Wanneer zij eBay.com invoeren in hun browser, worden zij automatisch naar een unieke site geleid, speciaal voor iPad gebruikers.
Op deze manier spelen met technologie zorgt er volgens Yankovich voor dat retailers kunnen concurreren en winst kunnen behalen in m-commerce. “Dit vereist echter wel een multichannel strategie.”
‘M-commerce moet leuk, relevant en makkelijk zijn’
Gepubliceerd op 30 juli 2012 om 00:00
Reacties 0