Minder biologisch katoen in mode

Biologisch katoen heeft vorig jaar draagvlak verloren onder Nederlandse modemerken. Zij maakten in 2011 vijf procent minder gebruik van biologisch katoen.

Deze daling zou onder meer te wijten zijn aan de hoge prijs van katoen en wol. Door klimatologische druk, beperkte middelen en toegenomen vraag vanuit opkomende markten steeg zelfs de prijs van Polyester met zestig procent”, zegt Allanna, McAspurn, ceo van Made-By, het consumentenlabel voor duurzame modeproducties.

Het gebruik van biologisch katoen steeg onder de 34 merken die zijn aangesloten bij Made-By echter wel met twintig procent. Deze merken, waaronder G-Star Kuyichi en Ted Baker, gebruikten vorig jaar 555.404 kilo biologisch katoen. Er werd daarnaast veel gebruik gemaakt van tencel en hennep. “Er zijn organisaties als Greenpeace die investeringen in duurzame mode juist aanwakkeren", legt McAspurn uit. De ceo doelt met deze uitspraak op acties als Dirty Laundry, waarbij het gebruik van giftige stoffen in de kledingindustrie aan de kaak werd gesteld.

Het ledenaantal van Made-By liep het afgelopen jaar terug met vier merken. Onder meer Edun uit Ierland en Kidscase uit Nederland zijn niet meer aangesloten bij het consumentenlabel. Chasin’, G-Star en Adolfo Dominguez werden het afgelopen jaar juist lid van Made-By.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!