In een winkel met een lekkere geur worden meer impulsaankopen gedaan en is de klanttevredenheid een stuk hoger. Bovendien komen klanten vaker terug, zo blijkt uit onderzoek over geurmarketing van de universiteit van Gent.
Klanten in een Belgische speciaalzaak roken drie weken lang een stimulerende (citroen) of een ontspannende (lavendel) geur. Andere omgevingsstimulansen, zoals muziek, temperatuur, ontwerp, belichting en kleur liet de onderzoekster onveranderd.
Zestig klanten werden na hun winkelbezoek ondervraagd over hun winkelervaring en aankopen. Uit de resultaten blijkt dat het totale aantal aankopen niet steeg, maar dat er wel een toename plaatsvond in het aantal impulsaankopen. Bovendien steeg de terugkeerintentie en werd de winkel positiever beoordeeld. “De resultaten tonen aan dat door aanwezigheid van een aangename geur in een winkelomgeving de emoties van de consument intenser worden”, concludeert communicatiewetenschapper Lisa Himpe.
'Geurtje zorgt voor impulsaankopen’
Gepubliceerd op 30 juli 2012 om 00:00
Reacties 0