‘In 2020 is helft fysieke banken overbodig’

Consumenten hebben behoefte aan de aanwezigheid van flexibele, innovatieve banken op retaillocaties. Consumentenbanken gaan meer inspelen op de wensen van de klant met een multichannelstrategie, waardoor de helft van de huidige vestigingen in 2020 overbodig is. Dat blijkt uit het retailrapport ‘Global Retail Banking: key trends for and implications for retail banking real estate’ door financieel dienstverlener Jones Lang LaSalle.

Uit het rapport blijkt dat de vraag van consumenten naar innovatie en flexibele dienstverlening consumentenbanken stimuleert om te veranderen. Met name in Noord-Amerika en Europa voeren consumentenbanken wijzigingen door in hun bestaande netwerken van vestigingen. Het rapport van Jones Lang LaSalle voorspelt dat in 2020 vijftig procent van de huidige vestigingen overbodig wordt, omdat deze banken minder vierkante meters nodig hebben.

“Met nieuwe retailformules en nieuwe technologieën kunnen consumentenbanken de efficiëntie van bestaande vastgoedportfolio’s verhogen, zich in nieuwe markten begeven of concurrentievoorsprong vergroten”, meent Robert Bonwell, ceo retail bij Jones Lang LaSalle “De uitdaging is ervoor te zorgen dat het versnellen van vastgoedveranderingen bij consumentenbanken hoge prioriteit blijft houden en de aandacht krijgt die nodig is.”

Volgens het rapport gaan consumentenbanken zich dan ook richten op multichannel. Ze focussen zich op de juiste fysieke aanwezigheid op de juiste locatie, aangevuld met mobiele diensten en internetbankieren. Ze richten zich steeds meer op welke diensten het beste waar, hoe en aan wie kunnen worden geleverd. Ze bieden de klant de mogelijkheid om 24 uur per dag contact te leggen met de bank middels callcenters of via videoconferencing. En schenken meer aandacht aan gegevensopslag vanwege het toenemend aantal online en mobiele transacties.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!