Amazon overtreft Google als oriëntatieplatform

Dertig procent van de online consumenten in de Verenigde Staten gaat eerst naar Amazon.com om zich te oriënteren. Twee jaar geleden surfte een kwart eerst nog naar Google voor het oriëntatieproces en achttien procent ging naar Amazon.

Dat beeld is nu omgedraaid, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Forrester. Google mag nu nog dertien procent van de oriënterende consumenten verwelkomen, Amazon weet dertig procent naar zich toe te trekken. Volgens Forrester kan Amazon zijn leidende positie als startpunt voor oriënterende shoppers handhaven met eigen fysieke winkels en afhaalpunten. Ook moet Amazon volgens het onderzoeksbureau zijn platform als verkooppunt voor derden verbeteren. Op dit moment is veertig procent van de verkochte items namelijk afkomstig van derde partijen. De omzet die daaruit voortkomt levert een bijdrage van negen procent.

Google heeft in Nederland een marktaandeel van meer dan negentig procent onder internetgebruikers. In Amerika ligt dit rond de zestig procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!