Populaire Nederlandse webbestemmingen zijn steeds vaker in buitenlandse handen
Gepubliceerd op 29 september 2004 om 00:00
Het surfaandeel van de Nederlandse website-exploitanten is de afgelopen drie jaar afgenomen van 72% naar 62%, zo blijkt uit het website bereiksonderzoek Visiscan, uitgevoerd door Multiscope. Het onderzoeksbureau meet een stijging bij Duitse (+6,3%) en Amerikaanse (4,8%) partijen. Het aantal Duitse partijen in de top-100 is toegenomen van 6 naar 13. Daaronder bevinden zich vooral retailers, zoals de sites van Aldi, Otto en Metro. De top-10 wordt nog wel grotendeels bezet door Nederlandse uitgevers, en ziet er als volgt uit: Sanoma, Microsoft, Google, KPN, alle overheidssites, De Telefoongids, alle sites van de Publieke Omroep, Telegraaf, Marktplaats en alle sites van ING. Deze tien partijen hebben hun maandbereik in de afgelopen drie jaar zien groeien van 13,1% tot 52,6%. Het aantal Amerikaanse partijen in de top-100 is gestegen van 7 naar 14. Naast Microsoft en Google zijn andere grote partijen Ebay, Dell en Yahoo. Multiscope concludeert verder dat de grote partijen groter worden. Drie jaar geleden was een maandbereik van 5% nog voldoende voor een notering in de top-100. Nu ligt de drempel op 8%, wat overeenkomt met zo`n 800.000 unieke bezoekers per maand.
Reacties 0