Britse retailers hebben het afgelopen jaar tweehonderd miljoen Britse pond aan schade opgelopen door cybercrime. Meer dan de helft van dat bedrag is toe te schrijven aan gederfde inkomsten. De andere helft zijn retailers kwijt door directe kosten van de onzichtbare criminaliteit en de aanschaf van beveiligingssystemen.
Dat blijkt uit cijfers van het British Retail Consortium, dat tachtig procent van de retailers in Engeland vertegenwoordigt. Vooral identiteitsdiefstal, phishing, frauduleus gebruik van creditcard en oneigenlijke restituties van aankoopbedragen zouden vaak voorkomen bij retailers in Engeland. Twintig procent van de online retailers zegt het afgelopen jaar zelfs door een DDOS-aanval te zijn getroffen. Bij deze ‘distributed denial of service attack’ wordt een site door hackers zo vaak bezocht dat de server overbezet raakt en de webshop tijdelijk niet beschikbaar is. Na een dergelijke aanval zijn retailers gemiddeld een ton kwijt aan reparatiekosten.
Volgens het British Retail Consortium zijn dit serieuze getallen en is het zaak dat de overheid deze digitale criminaliteit hard aanpakt. Slechts veertien procent van de retailers zegt dat er daadwerkelijk iets met zijn klacht gebeurt wanneer er bij de politie wordt aangeklopt. Door dit wantrouwen worden veel gevallen van cybercrime helemaal niet bij de politie gemeld.
Cybercrime komt Britse retail duur te staan
Gepubliceerd op 28 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0