Multicultureel assortiment in supermarkten kan bijdragen aan integratie

De integratie van allochtonen in Nederland kan worden bevorderd door in supermarkten een multicultureel assortiment aan te bieden. Dat concludeert Marjolijn Schrijnen, studente levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit, in haar scriptie `Integratie en Assortimentvariatie`. Er zijn volgens Schrijnen grote verschillen zichtbaar in consumptiegedrag tussen autochtonen en allochtonen, maar ook tussen allochtonen onderling. De centrale onderzoeksvraag in haar scriptie was in hoeverre het assortiment van supermarkten een rol speelt in de integratie van mensen van buitenlandse afkomst. Schrijnen heeft in het kader van haar onderzoek focusgroepdiscussies gehouden met moslimvrouwen van buitenlandse afkomst en vrouwen van Nederlandse afkomst. Aan de vrouwen werd gevraagd in hoeverre hun eetpatroon is veranderd onder invloed van de andere cultuur en welke rol het winkelaanbod daarbij speelt. Opvallende uitkomst was dat hun kinderen volgens de moslimvrouwen de grootste aanstichters van verandering zijn. Het blijkt dat alle ondervraagden in de kleinere plaatsen, waar nauwelijks buitenlandse winkels zijn, hun boodschappen doen bij de Nederlandse supermarkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!