Een meerderheid van de Nederlandse consumenten ziet niets in het verbieden van een indicatie op verpakkingen van homeopathische geneesmiddelen. 59 procent van de Nederlandse consumenten wil dat duidelijk is waarvoor deze geneesmiddelen dienen, zo blijkt uit onderzoek door MetrixLab in opdracht van A.Vogel, merk in homeopathische geneesmiddelen.
Minister Schippers besloot eerder dat iedere indicatie van verpakkingen, bijsluiters, advertenties of internetsites van homeopathische producten per 1 september 2012 moest verdwijnen. Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder meer dan duizend consumenten, laat zien dat veertig procent van de consumenten die een negatieve houding heeft tegenover homeopathische geneesmiddelen de maatregel van de minister negatief beoordeelt. Bijna tachtig procent van de consumenten acht de nieuwe verpakking zonder claim onduidelijk, omdat niet wordt verteld waarvoor het product dient.
A.Vogel, producent van homeopathische geneesmiddelen, pleit dan ook voor het herroepen van de maatregel. “Het is alsof de consument geblinddoekt voor het schap wordt gezet en dan een keuze moet maken”, aldus Walborgh Kieskamp, algemeen directeur van Biohorma (producent van A.Vogel). “We vinden het een onverantwoordelijke maatregel en dringen ook aan op het terugdraaien ervan.”
‘Consument tegen maatregel homeopathische geneesmiddelen’
Gepubliceerd op 25 september 2012 om 00:00
Reacties 0