Consumenten zijn vaak niet bereid om meer te betalen voor duurzame producten. Marketeers benadrukken in toenemende mate het belang van groene producten, maar uit Amerikaans onderzoek van GfK blijkt dat de bereidheid van consumenten om voor duurzaamheid te betalen, met twaalf procent is gedaald ten opzichte van 2008.
Volgens Diane Crispel, consulting director bij GfK, hangt deze afname samen met de agressieve claims van marketeers. “Groene producten worden gehyped. Er zijn de laatste tijd ontzettend veel groene labels bij gekomen. Hierdoor groeit het wantrouwen onder consumenten.”
Verkoopcijfers laten zien waarom groene producten zo aantrekkelijk zijn voor marketeers. Milieuvriendelijke producten in de VS waren vorig jaar goed voor een omzet van meer dan veertig miljard dollar. Organisch voedsel bracht 29,2 miljard dollar in het laatje, zuinige auto’s waren goed voor tien miljard dollar en spaarlampen bezorgden retailers een omzet van meer dan twee miljard dollar. Daarnaast werd er voor 640 miljoen dollar aan groene schoonmaakproducten verkocht.
Om toch het kaf van het koren te scheiden komt The Federal Trade Commission in oktober met een Green Guide, waardoor duidelijk is wat de eisen voor een ‘groen’ product zijn. Marketeers kunnen hierdoor niet zomaar beweren dat een product milieuvriendelijk is.
'Consument is groene labels zat'
Gepubliceerd op 26 september 2012 om 00:00
Reacties 0