Consument bezuinigt door btw-verhoging

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten gaat bezuinigen als reactie op de btw-verhoging van negentien naar 21 procent per 1 oktober. Vooral vrouwen, dertigers en veertigers en mensen met een modaal of lager inkomen zeggen minder geld uit te gaan geven.

Volgens onderzoeksbureau GfK verwacht 94 procent van de Nederlanders dat ondernemers de rekening van de btw-verhoging zullen doorschuiven naar de consument. Daarom wordt vooral op kleding, woonaccessoires en electronica bezuinigd.

Gino Thuij van GfK verwacht dat vooral de modemarkt last krijgt van deze bezuinigingen. “Het is een duidelijk signaal dat zoveel mensen bij een stijging van slechts twee procent al flink gaan bezuinigen. Mensen hebben al het gevoel dat alles steeds duurder wordt en moeten in deze tijd wel besparen om rond te komen.”

CBW-Mitex, de brancheorganisatie voor wonen, mode, schoenen en sport, is geschrokken van de onderzoeksresultaten. “De politiek verwacht met deze maatregel vierhonderd tot vijfhonderd miljoen euro binnen te harken, maar zal van een koude kermis thuiskomen”, aldus woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Consumenten zullen hun hand nog meer op de knip houden en ondernemers zullen dit gaan merken in hun portemonnee.”

Eerder: Non-foodsector in spagaat door btw-verhoging

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!