Beschikbaarheid winkels beïnvloedt webaankopen niet

Consumenten doen niet meer online aankopen als de afstand naar fysieke winkels groter is. Inwoners van landelijke regio’s kopen zelfs minder via internet dan inwoners van stedelijke gebieden. Dat blijkt uit een analyse van Rabobank van het bestedingsgedrag van haar klanten. Het type consument bepaalt het internetkoopgedrag en niet de beschikbaarheid van winkels. Rabobank baseert zich op haar eigen database van 7,6 miljoen Rabobank-klanten en de 77 miljoen transacties die deze klanten in 2011 via IDEAL deden.

Vooral alleenstaande jongeren blijken vaak online te kopen. In gebieden waar deze groep consumenten sterk is vertegenwoordigd, vaak in grote steden, worden de meeste internetaankopen gedaan. In de Randstad zijn zo veel meer webaankopen gedaan dan in de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel. Ook is het online bestedingsgedrag in de grote steden in deze provincies hoger dan in het landelijke deel van de provincie.

Er zijn wel enkele uitzonderingen. Op de Waddeneilanden bijvoorbeeld speelt het online kanaal een grotere rol van betekenis dan verwacht op basis van de bevolkingssamenstelling. In dit geval komt dat waarschijnlijk wel door de grote afstand die de inwoners moeten afleggen voor een behoorlijk winkelgebied.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!