'Btw-verhoging kost elk huishouden 180 euro'
Gepubliceerd op 27 september 2012 om 00:00
“Consumenten accepteren de verhoging, maar lijken een hogere verhoging te verwachten”, zegt managing partner Onno Oldeman van Simon-Kucher & Partners. Hij denkt dat dit voortkomt uit een dosis wantrouwen die de consument heeft overgehouden aan de prijsverhogingen bij de invoering van de euro.
Volgens ABN Amro Economisch Bureau is de timing van de btw-verhoging beroerd omdat het economisch al slecht gaat. “Consumenten geven al zes kwartalen op rij minder uit. En de koopbereidheid laat geen verbetering zien. Dan moet je je afvragen of het als ondernemer verstandig is om prijzen te verhogen. Want de koopkracht van de gemiddelde Nederlander wordt met deze maatregel extra aangetast.” ING verwacht dat de inflatie volgend jaar 0,5 procent hoger uitvalt.
Ondernemers, met name in de non-food detailhandel, vrezen daarom voor rake klappen. Zij nemen grotendeels de btw-verhoging voor eigen rekening vanwege de psychologische prijzen die zij hanteren, zoals 3,99 euro. De verhoging van de kosten doorbereken aan de klant is dan niet mogelijk.
Eerder: Non-foodsector in spagaat door btw-verhoging
Reacties 0