Modewebshops gaan gebukt onder retouren

Modewebshops hebben financieel flink te lijden onder het hoge aantal retouren. Het percentage bestellingen dat wordt teruggestuurd is binnen de online modebranche hoger dan in andere branches, zo blijkt uit een rapport van de eCommerce Benchmark.

"Bij webshops voor vrouwenmode ligt dit percentage op 21 procent, met uitschieters tot veertig procent", aldus Jorij Abraham, mede-oprichter van initiatiefnemer eCommerce foundation. “Vaak is retourneren gratis voor de klant als service, maar dat geeft weinig motivatie voor de consument om de spullen te houden. Of artikelen worden in verschillende maten besteld.”

Volgens Abraham kunnen webshops het hoge aantal retouren terugdringen door de productinformatie op de site te verbeteren, duidelijkere foto’s te plaatsen, en met duidelijke maattabellen te werken. “Een tweede truc is om in te stellen dat retouren eerst online moeten worden aangemeld bij de webshop, zodat je producten waarvan je weet dat ze retour komen alvast weer in de webshop te koop kunt aanbieden."

Met de eCommerce Benchmark kunnen webshops anoniem hun cijfers vergelijken met branchegenoten. Uit de resultaten van zeventig aangesloten modeshops blijkt dat bodyfashion de hoogste conversie van de modebranche heeft. Het percentage bezoekers dat uiteindelijk wat koopt ligt op 2,4 procent. “Dat is logisch, omdat speciaalzaken niches bieden”, aldus Abraham. “Hoe meer niche, hoe hoger de conversie. Om tegen generalisten als bol.com en Wehkamp.nl op te kunnen, moet je je onderscheiden met eigen merken en bijzondere artikelen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!