Facebook en Google denken in de toekomst meer te kunnen betekenen voor webwinkeliers. Dat zeiden beide partijen op het jaarlijkse evenement van Shop.org.
Volgens enkele aanwezigen op het evenement zou Google zich te veel met webwinkels en klantrelaties bemoeien. Sameer Samat, vice president product management bij Google shopping, ontkent dit stellig. “Google wil de klantrelaties niet domineren. Wij willen het verkeer naar webwinkels stimuleren en voor een betere winkelervaring zorgen.”
Google hoopt nu meer gegevens van webwinkeliers te ontvangen, om consumenten van betere informatie te kunnen voorzien. “Wanneer consumenten naar ons toekomen met vragen, moeten wij ze antwoord kunnen geven. Daar is een intensieve samenwerking met retailers voor nodig.”
Ook Facebook denkt een belangrijke rol te kunnen spelen bij het aankoopproces van consumenten. “De profielen van onze gebruikers zijn altijd up to date. Retailers kunnen zo een heel specifieke doelgroep bereiken”, aldus Mike Fox, director global vertical marketing bij Facebook. Het sociale netwerk werkt momenteel aan de mogelijkheid om via Facebook aankopen en transacties te kunnen doen. “Onze kracht ligt echter vooral in de kennismaking met producten. Consumenten zien producten die zij nog niet kenden, simpelweg omdat vrienden deze producten ‘liken’ of delen.”
Facebook en Google mikken op samenwerking retail
Gepubliceerd op 28 september 2012 om 00:00
Reacties 0