Investeringen detailhandel fors gekrompen


Van alle commerciële sectoren zijn de investeringen van de detailhandel sinds 2009 het meest teruggevallen. Het investeringsniveau van Nederlandse winkelbedrijven in 2011 lag op een kleine zestig procent van het peil in 2008. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in de vrijdag gepubliceerde Themavisie Sectoren.

ING wijt de afname aan de combinatie van dalende koopkracht en de verschuiving naar online verkoop. Dit zorgt er voor dat er minder geïnvesteerd moet worden in winkelruimten en inventaris. De uitgaven aan ICT, voor de inrichting van webwinkels, stegen wel. Al gaat het per saldo om lagere bedragen.

Voor 2012 en 2013 rekent de bankinstelling op een verdere daling van de investeringen. Voor 2012 wordt een afname van vijf procent voorspeld, terwijl het investeringpeil in 2013 met nog eens drie procent terugvalt, becijfert het ING Economisch Bureau. Daarbij is rekening gehouden met investeringen rondom de ombouw van zo'n 280 C1000 winkels tot Jumbo, Albert Heijn en Coop.

In 2011 had de detailhandel een aandeel van vijf procent in de totale bedrijfsinvesteringen van commerciële sectoren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!