Unilever brengt activisten op de been

Unilever is deze maand in Californië gestart met activistische marketing. De levensmiddelenfabrikant is sinds kort partner van het Amerikaanse initiatief Carrotmob, waarbij consumenten via sociale media worden gemobiliseerd om actie te voeren.

Unilever bracht eerder deze maand 250 Carrotmobbers op de been naar Fresh & Easy-winkels. De mobbers voerden actie voor de installatie van milieuvriendelijke diepvriezers in deze winkels. Unilever beloofde zelf een donatie te doen aan de boomplant-organisatie Arbor Day Foundation. Activisten moesten dan wel een product van Unilever kopen. Of Unilever nog meer campagnes gaat organiseren, is onduidelijk.

Carrotmob is een initiatief van de Amerikaans milieu-activist Brent Schulkin, die zag dat de traditionele manier van actie voeren weinig teweeg bracht. De startup roept mensen via Facebook op om actie te voeren voor energiebesparing in winkels. Carrotmob werkt in opdracht van merken, die zich in kunnen schrijven voor een evenement en zo een groener imago voor zichzelf creëren. 

ThanksGiving Coffee organiseerde één van de eerste commerciële campagnes met Carrotmob. Het merk schonk voor iedere dollar die aan koffiebonen werd uitgegeven vijftien cent aan boeren uit Oeganda die daarmee een kookstoof konden aanschaffen. De campagne leverde 31 duizend dollar op.

Sarah Siza, director of community bij Carrotmob, legt in een filmpje stap voor stap uit hoe je activistische marketing organiseert. Deze beelden zijn te zien op de Facebook-pagina van RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!