Winkeliers wentelen met afhaalpunten hun problemen met bezorging af op klanten. Dat zegt Cor Molenaar in Het Financieele Dagblad.
Afhaalpunten buiten winkels, zoals het aanstaande ‘pick-up-point’ van Albert Heijn, zijn volgens hem trieste locaties die de winkelsfeer of een kopje koffie erbij missen. “Ik zie daarover geen positieve signalen, ook niet uit Engeland”, aldus de hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit.
Molenaar is ook kritisch over andere vormen van ‘click-and-collect’-diensten, zoals afhaalpunten als die van Kiala in tankstations en winkels. Kiala verzorgt de afhaaldienst voor grote retailers als Albert Heijn, V&D, Makro en De Bijenkorf.
Volgens de hoogleraar kiezen de winkeliers nu vooral dure oplossingen voor het probleem dat bezorgers dikwijls voor een dichte deur staan omdat klanten niet thuis zijn. “Het nadeel van de dienst is dat winkeliers merken dat dertig tot veertig procent van de bestellingen niet wordt opgehaald”, volgens Molenaar.
Afhaalpunten als die van Kiala moeten daarnaast opboksen tegen afhaalkluizen in winkels en flexibelere bezorgsystemen, zoals de same-day-delivery van Coolblue en Scheer & Foppen. De hoogleraar verwacht dat er een heel nieuw distributiemodel ontstaat. "Daarin zal het voorraadbeheer van alle kanalen samenkomen en de magazijnen op de plaatsen komen te staan waar consumenten winkelen. Zo vallen de sfeer van het winkelen en het gemak van kopen via internet samen."
Eerder: Opening eerste AH Pick Up Point nabij
'Afhaalpunten zijn trieste locaties'
Gepubliceerd op 30 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0