Terwijl de Spaanse economie in een zware crisis zit, zijn er winkelbedrijven die zich aan de malaise onttrekken. Supermarkt Mercadona en kledingketen Zara zijn positieve uitzonderingen in een retailmarkt, die in september een omzetdaling van ruim tien procent moest slikken. Volledig tegen de stroom in groeit hun omzet, winst, het personeelsbestand en het aantal verkooppunten.
Inditex, het moederbedrijf van Zara, verdient elke dag 66 miljoen dollar. De kledingwinkel Zara telt 5693 winkels in 85 landen.Alleen in de eerste zes maanden van 2012 opende Inditex al 166 nieuwe winkels. Met de modedetailhandel is er nooit eerder iemand zo rijk geworden als eigenaar Amancio Ortega. Hij behoort volgens Forbes in de top vijf rijkste mensen van de wereld, terwijl Bloomberg Markets hem zelfs op plek drie van de lijst zet.
Ook de Spaanse supermarkt Mercadona van directeur Juan Roig loopt als een trein. Elke dag bezoeken miljoenen Spanjaarden en toeristen de supermarktketen die een omzet draaide van ruim zeventien miljard euro omzet in 2011. Mercadona heeft inmiddels bijna veertienhonderd vestigingen in Spanje.
Beide retailers onderscheiden zich vooral van andere Spaanse winkeliers met het beleid van hun topmannen. Ortega en Roig hameren op hard werken en structuur. Door de Financiële Telegraaf omschreven als 'niet typisch Spaans'. De oorzaak van de crisis ligt volgens Roig mede bij de lakse houding van veel Spanjaarden. “Nagenoeg iedereen in Spanje leeft boven het welvaartsniveau dat bij de geleverde productiviteit hoort", aldus de directeur. Die luiheid heeft hij in zijn supermarkt aangepakt.
“Roig is door goed te kijken naar Carrefour en Walmart sinds de jaren negentig een voor Spanje nieuwe weg van detailhandel ingeslagen”, verklaart consultant Alejandro Bertran uit Barcelona het succes van Mercadona in De Financiële Telegraaf. “Hij besefte dat Mercadona mee moest met de internationale standaarden.” De supermarkt is voordelig, geprijsd, schoon, klantgericht en goed bevoorraad, terwijl werknemers hard werken, en vakbonden tevreden zijn.
Ook Zara onderscheidt zich met een strakke bedrijfscultuur. Modeverschijnselen moeten binnen dertig dagen in de kledingwinkel zichtbaar zijn. Oud-topman van Zara José María Castellanos vergelijkt de kleding van Zara met fruit. “In de mode gebeurt met een grote voorraad hetzelfde als met voedsel: het bederft snel”, citeert het Financieele dagblad. Daarom blijft de modeketen haar assortiment ‘verversen’. Inditex laat per jaar twaalfduizend designs maken en alle Zara-filialen krijgen twee keer per week nieuwe voorraden die nooit bestaan uit dezelfde collectie.
Eerder: Spaanse winkeliers dupe van btw-verhoging
Mercadona en Zara groeien ondanks Spaanse crisis
Gepubliceerd op 30 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0