Google test momenteel same-day delivery onder een select groepje consumenten in San Francisco. Werknemers en hun vrienden kunnen producten van aangesloten retailers bestellen en deze binnen enkele uren thuis ontvangen.
De informatie over de proef komt van deze consumenten omdat Google de test nog niet officiëel heeft gelanceerd. Het bedrijf zou bovendien weigeren om commentaar op het nieuws te geven.
Google zou niet van plan zijn om zelf voorraden te beheren of de bezorging op zich te nemen. Wel wil de keten hierin samenwerken met retailers en koeriersbedrijven. Meerdere retailers uit San Francisco, waaronder ook een aantal landelijke partijen, zouden zich al bij Google hebben aangesloten voor de nieuwe service.
De service van Google biedt een kans voor retailers die niet online actief zijn. Zij kunnen maar moeilijk concureren met webwinkels, waarvoor consumenten hun huis niet hoeven te verlaten. Toch kan same-day delivery ook in het nadeel van fysieke retailers werken. Offline retailers hadden tot dusver een streepje voor wanneer consumenten niet op hun bestelling wilden wachten. Door de uitrol van same-day-delivery verliezen fysieke retailers dit voordeel ten opzichte van webwinkeliers.
De motieven van Google om met same-day delivery te starten, zijn onduidelijk. Experts denken dat Google op deze manier haar advertentie-inkomsten wil stuwen. Online consumenten zouden nu wel vaak op advertenties via Google klikken, maar uiteindelijk toch een fysieke winkel bezoeken voor de daadwerkelijke aankoop. Zeker bij mobiele shoppers, die toch al onderweg zijn, ligt de conversie laag. Deze conversie kan verhoogd worden door producten nog op dezelfde dag te bezorgen, wat weer een gunstig effect heeft op de advertentie-inkomsten van Google.
Google test 'same-day delivery'
Gepubliceerd op 31 oktober 2012 om 00:00
Reacties 0