De sleutel tot wereldwijde retailgroei is supply chain technologie. Dat stelt managing director Centraal-Europa Pieter van den Broecke van Manhattan Associates in het novembernummer van RetailTrends.
Van den Broecke signaleert een groeiende groep retailers die mogelijkheden ziet in uitbreiding op internationaal niveau. Terwijl veel retailers hun lokaal succesvolle merk in volwassen buitenlandse merken ontwikkelen, ligt het meeste potentieel in landen die geen last hebben gehad van de recessie. In het bijzonder de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) en de landen in de opkomende markten van de rest van Azië en daarnaast het Midden-Oosten.
Deze markten zijn vertrouwd gebied voor retailers die betrokken zijn bij het uitbesteden van de productie van goederen. Dit is een wereldwijde supply-chain trend die heeft bijgedragen aan de economische groei en de hogere lonen in deze regio’s. Hoewel deze gebieden duurder zijn geworden voor outsourcing, heeft dit ook geholpen bij het genereren van een enorm aantal potentiële klanten. Voor retailers is dit de grote kans om de stagnatie in eigen land te compenseren.
Volgens Van den Broecke is de luxe detailhandel door deze ontwikkeling in de voorhoede van de wereldwijde retailgroei geplaatst. Hij noemt Mulberry, de in Groot-Brittannië gevestigde ontwerper van luxe handtassen, ASOS, Mothercare en Inditex als voorbeelden die hun culturele aantrekkingskracht benutten. Maar de internationale expansie beperkt zich niet enkel tot mode- en luxegoederen.
Lees de hele analyse van Pieter van den Broecke in RetailTrends nummer 11.
Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0