Het grove geweld waarmee buitenlandse webshops de Nederlandse schoenenmarkt betreden, breekt lokale spelers op. Dat zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in Het Financieele Dagblad. "Ze verliezen marktaandeel en dat krijg je niet zomaar terug."
Volgens de directeur van de belangenvereniging van webwinkels hebben grote internationale spelers als Sarenza, Spartoo en Zalando in Nederland een markt opengebroken, die eerder verborgen was. “Een winkelketen als Scapino is weliswaar al jaren online actief, maar het is allemaal relatief marginaal. Dat breekt de Nederlandse spelers nu op.”
Jongen constateert dat de krimpende schoenenmarkt in razendsnel tempo is bezet door buitenlandse internetwinkels. "Het aantal schoenen dat in Nederland via internet wordt verkocht is al zeven tot acht procent', zegt hij. Hij weet dat dat drie jaar geleden nog minder dan één procent was. “Eerst zei iedereen dat we nooit kleding op internet zouden kopen. Later werden dat schoenen. Maar je ziet dat je in principe alles kunt verkopen op internet.”
Websites als Sarenza, Spartoo en Zalando zijn in de Europese markt in een paar jaar zwaargewichten geworden. De Franse webwinkel Sarenza biedt online 30.000 artikelen en heeft meer dan een miljoen schoenen op voorraad. De schoenenketen verkocht vorig jaar voor honderd miljoen euro aan schoenen. Ook Zalando en Spartoo worden steeds groter. Het Duitse Zalando werd recent nog gewaardeerd op drie miljard euro. De omzet van Spartoo vertwintigvoudigde ondertussen in de afgelopen drie jaar.
Reacties 0