'Online omzetgroei gelijk aan 2011'

De omzet van Nederlandse webwinkels komt dit jaar niet voorbij de symbolische grens van tien miljard euro. Dat verwachten analisten van ABN AMRO.

De omzet van de online branche is nog altijd stijgende. Door concurrentie van de eigen leveranciers en buitenlandse spelers is die groei echter wel aan het stagneren. Dit jaar komt de groei, net als vorig jaar, uit op 8,1 procent. “Grote buitenlandse internetwinkels, maar ook merkfabrikanten bieden in toenemende mate hun producten aan via internet”, luidt de beschouwing van ABN AMRO.

“Die partijen vormen niet alleen concurrentie voor de fysieke retail, maar ook voor webshops. Dat versterkt vermoedelijk de trend dat grote webshops groter worden en de kleinere het lastig krijgen.”

Volgens de bank verkopen de sectoren reizen, telecom en kleding het meest online, met omzetaandelen van respectievelijk 41 procent, twaalf procent en 6,3 procent. De segmenten speelgoed en consumentenelektronica laten een sterke groei zien. De omzet van deze segmenten steeg tussen 2010 en 2011 respectievelijk met 38 en 25 procent, terwijl de sector reizen met  slechts vijf procent pluste.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!