Nederlandse consumenten zijn veeleisend, maar vinden het niet erg om wat meer te betalen voor een goed product. Dat zegt Stéphane Treppoz, algemeen directeur van online schoenen- en tassenwinkel Sarenza.
Treppoz bezocht de afgelopen periode zeven Europese landen, waar hij onderzoek deed naar het lokale aankoopgedrag van consumenten. In Nederland kwam hij tot de conclusie dat de typische Nederlandse klant niet bestaat. “Nederlanders staan open voor invloeden van buitenaf”, aldus Treppoz. De algemeen directeur signaleerde wel dat de Nederlandse consument hoge eisen heeft als het om online winkelen gaat. “Klanten worden veeleisender naarmate het e-commercelandschap in een land volwassener wordt. Jullie hebben een hoge breedbandpenetratie en zijn daarom erg veeleisend.”
De webverkoper constateert ook dat het gemiddelde aankoopbedrag bij Nederlanders het hoogst is. Acht procent van de Nederlandse klanten geeft tussen de honderd en tweehonderd euro uit aan schoenen. “Mits het een goede deal is natuurlijk.”
Komend jaar wil het bedrijf de kwaliteit van zijn dienstverlening in alle landen vergroten. De keten wil meer producten aanbieden en sneller leveren. Dat is geen eenvoudige opgave, aangezien Sarenza alle logistieke handelingen vanuit Parijs verricht. Daar zit het hoofdkantoor en het magazijn van de etailer, met een miljoen items op voorraad. Torrez zegt het moeilijk te vinden om te concurreren met spelers die bestellingen nog op dezelfde dag bezorgen. “We kunnen daar nu niet in mee. Als de markt erom vraagt kunnen we altijd de lokale business nog opschalen.”
Sarenza heeft webshops in 25 Europese landen. De retailer boekte vorig jaar een omzet van meer dan honderd miljoen euro.
Sarenza: 'Nederlandse shopper veeleisend'
Gepubliceerd op 28 november 2012 om 00:00
Reacties 0