De inzet van de Arbeidsinspectie lossen de problemen bij Aldi niet op. Dat zegt Lilian Bakhuijsen van FNV Bondgenoten als reactie op de maatregel van vakbond CNV om meldingen op het opgestarte Aldi-meldpunt door te verwijzen naar de inspectiedienst. Bakhuijsen noemt het meldpunt een ‘prima initiatief’, maar denkt dat de bemoeienis van de Arbeidsinspectie niet zal helpen.
Het probleem is volgens haar dat Aldi de wet namelijk formeel niet overtreedt. “De Arbeidsinspectie onderneemt geen actie wanneer zij een werknemer van negen tot drie uur ‘s middags op het rooster ziet staan. Want zij weet niet dat de werknemer die dag eigenlijk vrij was en onder druk is gezet om toch te werken. En ook niet dat de werknemer volgende keer een heel vervelend rooster krijgt als ‘ie toch nee zegt.”, geeft Bakhuijsen aan.
Volgens haar gaat het er vooral om dat Aldi haar werknemers niet serieus neemt. Zij denkt dat de enige oplossing voor deze kwestie is als de werknemers de problemen samen met de vakbond openlijk aankaarten.
Aldi ligt al langere tijd onder vuur bij de vakbonden. Al jaren proberen zij de hoge werkdruk en de gevolgen daarvan voor het Aldi-personeel bespreekbaar te maken. Maar de directie van de discountsuper erkent de problemen niet en gaat volgens de vakbonden de dialoog uit de weg.
CNV opende daarom vorige week een meldpunt waarop medewerkers van de discountsuper hun klachten kunnen uiten. De werknemersorganisatie hoopt via het meldpunt tevens te achterhalen hoeveel medewerkers een regeling met zwijggeld is aangeboden.
Reacties 0