Opnieuw daling Spaanse winkelverkopen

De omzet van de Spaanse detailhandel is in oktober met 9,7 procent gedaald in vergelijking met dezelfde maand een jaar terug. In september was er nog sprake van een krimp van elf procent.

De winkelverkopen in Spanje dalen nu al 28 maanden op rij. De verkopen kwamen vanaf september nog eens extra onder druk te staan door een verhoging van de btw. Daardoor hielden Spanjaarden de hand verder op de knip.

Op 1 september ging de IVA, de Spaanse btw, op de meeste producten en diensten omhoog van achttien procent naar 21 procent. Het middentarief van acht procent werd verhoogd naar tien procent. Daarnaast gingen sommige diensten en producten van acht procent naar 21 procent. Het lage btw-tarief op basisproducten zoals brood, kaas, eieren, groenten, fruit, boeken of medicijnen bleef op vier procent.

De Spaanse economie verkeert in een depressie en zal naar verwachting pas in 2014 weer groei laten zien. Toch zijn er ook winkelbedrijven die zich aan de malaise onttrekken. De Spaanse supermarkt Mercadona en kledingketen Zara noteren groei van omzet, winst, het personeelsbestand en het aantal verkooppunten.

Eerder: Spaanse winkeliers dupe van btw-verhoging & Mercadona en Zara groeien ondanks Spaanse crisis

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!