Social media loopt tijdens de feestdagen als een rode draad door de campagnevoering van retailers. Dat signaleert Internet Retailer. De site noemt de Amerikaanse retailers Express en Sephora daarbij als voorbeeld.
Zo koos fashionretailer Express er dit jaar voor om gebruik te maken van Facebook Sponsored Stories. Als een Facebookgebruiker de fanpagina van Express leuk vindt, krijgen de vrienden van deze gebruiker regelmatig posts van Express in hun Facebookoverzicht te zien.
De fashionretailer koos er daarnaast voor om met hele simpele integraties op zijn website het gebruik van social media te vergroten. Express lanceerde voor Kerst een speciale cadeaupagina, en voorzag alle producten op deze pagina van een share-button. De consument kan er dus voor kiezen om het cadeau op zijn verlanglijstje via Facebook, Twitter of Pinterest te delen. Deze buttons zijn ook aan alle producten op de site en in de e-mails van Express toegevoegd.
Ook cosmeticaretailer Sephora hoopt door social media de interactie met consumenten te verhogen. De keten ontwikkelde de ‘Extra ordinary’ campagne die draait om acht ‘buitengewone’ vrouwen. “We hebben deze campagne vervolgens aan elk social media kanaal aangepast”, zegt Bridget Dolan, vice president interactieve media bij Sephora. “We gebruiken Facebook, Twitter, Pinterest, Tumblr, Instagram en YouTube allemaal op een andere manier.” Zo worden er op Facebook vooral advertentiefoto’s geplaatst, terwijl er op Twitter links verschijnen naar video’s over de schoonheidsrituelen van de bekende vrouwen. Op Instagram werden consumenten aangespoord om foto’s te delen van henzelf met make-up op.
De cosmeticaretailer creëerde daarnaast de hashtags #YourExtraordinary, #GiftExtraordinary and #MakeItExtraordinary. Alle posts op Facebook, Pinterest, Twitter, Instagram en Tumblr die zijn voorzien van deze hashtags, verschijnen gezamenlijk in een overzicht (social feed)op de site van Sephora. “Alle kanalen worden op een andere manier gebruikt, maar op deze manier brengen we ze toch samen”, zegt Dolan. “Onze klanten moeten weten dat ze op social media terecht kunnen voor inspiratie, tutorials of voor antwoorden op hun vragen.”
‘Hoofdrol social media in kerstcampagnes’
Gepubliceerd op 23 december 2012 om 00:00
Reacties 0