Reisaanbieders op internet zijn oneerlijk over prijzen die ze vragen. De Consumentenbond start op zijn eigen site een meldpunt waar consumenten hun klachten kunnen opgeven.
De reiswebsites blijken hun prijzen op internet vaak niet duidelijk en correct weer te geven, zegt de belangenvereniging op basis van eigen onderzoek. De bond nam zestig websites onder de loep van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen.
Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. In meer dan de helft van de gevallen waren de reserveringskosten niet verwerkt in de beginprijs of wordt er geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Ook staan bij zestien websites annuleringsverzekeringen standaard aangevinkt, hetzelfde geldt voor reisverzekeringen bij acht reisaanbieders. World Ticket Center rekent zelfs een extra customer service charge van 59 euro bovenop de advertentieprijs.
Volgens de bond zijn reissites verplicht om alle kosten in de advertentie- of beginprijs op te nemen. Ze pleit al sinds 2004 voor eerlijke prijzen in de reis- en luchtvaartbranche, en opende in 2007 al het meldpunt ‘Reislokkertjes’, waarop het consumenten toen al opriep misleidende of oneerlijke reisaanbiedingen te melden.
Reacties 0