Wakker Dier en AH op ramkoers

Wakker Dier gaat in 2013 intensief campagne voeren tegen de verkoop van de plofkip bij Albert Heijn. Om de supermarktketen ‘om’ te krijgen schroomt de dierenwelzijnsorganisatie niet ‘al zijn kracht in te zetten’. Wakker Dier richt haar pijlen op de marktleider onder het mom van ‘als de grootsten om zijn, volgt de rest vanzelf.’ Hoe het protest wordt vormgegeven is nog niet bekend.

De supermarkt laat in het NRC Handelsblad echter al optekenen niet te zullen zwichten voor de acties van Wakker Dier. “Ons beleid zal niet veranderen. Voor ons is het vooral van belang wat de wensen en behoeften van onze klanten zijn”, aldus een woordvoerder van Albert Heijn. De supermarktketen meldde eerder al dat de kip die in de schappen naast de Beter Leven-kip ligt ‘voldoet aan de eisen zoals die in de Nederlandse wet- en regelgeving zijn vastgelegd'. Albert Heijn gaat desondanks wel onderzoeken hoe het dierenwelzijn kan verbeteren.

Wakker Dier riep klanten van Albert Heijn in september al op om afgeprijsde kipfilet terug te brengen naar de winkel met de reden 'niet tevreden, geld terug'. Via radiospotjes en social media waarschuwde de dierenwelzijnsorganisatie dat het om zogenoemde plofkippen ging, kippen die razendsnel worden vetgemest, en die door de ‘extreem lage prijs nog eens een schop na krijgen'.

Die acties, en een statement van het CBL dat aangaf dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 plofkip-vrij moeten proberen te zijn, zette andere supers wel aan tot actie. Coop en Deen hebben al deze zomer hun kipassortiment voor een belangrijk deel verbeterd: plofkip is omgeruild voor kip met 1 Beter Leven ster of helemaal uit de schappen gehaald. Ook grote A-merken als Unilever, Johma en Olvarit weren de plofkip.

Eerder: Wakker Dier: breng plofkip terug naar AH

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!