M-commerce, online integratie en social media zijn in 2013 de drie belangrijkste trends voor retailers. Forbes Magazine raadpleegde onderzoekers en retailexperts om erachter te komen wat consumenten na 1 januari in de winkels kunnen verwachten.
Daaruit blijkt dat de meeste retailers mobile commerce in 2013 als volwaardig kanaal zullen omarmen. Consumenten grijpen namelijk steeds vaker naar hun smartphone of tablet terwijl zij in een fysieke winkel zijn. Tweederde van de mobiele ontwikkelaars verwacht zelfs dat consumenten meer aankopen doen met hun mobiele telefoon dan met hun creditcard.
Daarnaast verwacht Forbes dat retailers hun online kanaal en offline kanaal steeds meer in elkaar verweven. Het magazine spreekt ook wel van ‘integrated commerce’ nu consumenten geen onderscheid meer maken tussen online en offline. “De consument wil op elk gewenst moment toegang hebben tot de producten die jij verkoopt”, schrijft het magazine. “Je moet daar zijn waar de consument is. De consument wil online vooral researchen, delen en vergelijken. Offline wil de consument het product aanraken en het merk ‘ervaren’. De retailer die hierop inspeelt, ontwikkelt een ontzettend sterk merk.”
Forbes verwacht ook dat sociale media volgend jaar een nog grotere rol zullen spelen. Vooral voor Pinterest is een grote rol weggelegd. Het gebruik van het digitale prikbord is het afgelopen jaar verdubbeld. “Sociale media hebben in 2013 een veel grotere impact”, zegt Diane Kegley, chief marketing officer bij Rich Relevance. “Kanalen als Facebook, Twitter en Pinterest zullen niet direct verkopen genereren, maar wel de naamsbekendheid van een merk vergroten.” Volgens Kegley worden retailers steeds slimmer in de manier waarop zij social media gebruiken. Zo maakten Twitteraars bij Target kans op een cadeaubon als zij over de retailer twitterden tijdens het weekend van Thanksgiving.
'M-commerce in 2013 omarmd'
Gepubliceerd op 27 december 2012 om 00:00
Reacties 0