Bruna maakt steeds meer keuzes in het boekenaanbod voor zijn fysieke winkels. Volgens directeur Peter Brouwer geldt in de winkels 'less is more'. "Beter een klein maar goed zichtbaar aanbod, dan een bibliotheek, waar je door de boeken het bos niet meer ziet", aldus Brouwer in de weekendeditie van het NRC Handelsblad.
Brouwer stelt dat de gemaksformule weet wat de klant wil. "Daar maken we een strenge voorselectie op. Er is minder aanbod, maar de consument ervaart het wel als: wat ik vind is datgene wat ik zoek. Online daarentegen, bezorgen we elk boek dat u wenst een dag later bij u thuis."
Bruna is in staat een titel te maken of te breken, meent de topman. Hij legt uit dat al in een vroeg stadium met uitgevers wordt overlegd hoe een titel wordt gepromoot. Het helpt daarbij dat de boekenbranche steeds meer denkt vanuit marktvraag. "Dan krijg je een heel ander publiek aan het lezen", ziet Brouwer. "We kunnen boeken nu in de markt zetten met dezelfde marketinginstrumenten die worden gebruikt voor een pot appelmoes of tandpasta."
Voorheen werd een boek in de markt gezet op het moment dat het af was, nu wordt meer gekeken of de markt er rijp voor is, weet Brouwer. "Er is een nieuw evenwicht tussen redacteuren die contact onderhouden met de auteurs, en de mensen die zich bezighouden met de marketing." Een goede ontwikkeling, vindt hij. "De boekenbranche kijkt graag naar de lege helft van het glas en mijmert hoe mooi het vroeger was. Afgelopen maanden is aangetoond dat we omzet kunnen maken."
Inschrijven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief? Klik hier
Reacties 0