Bijna helft retailers doet aan affiliate marketing

Van alle 188 grote retailformules in Nederland doet 48 procent aan affiliate marketing. Dat blijkt uit de jaarlijkse RetailSites-inventarisatie, gepubliceerd in het januarinummer van EtailTrends. Ten opzichte van een jaar eerder is dat een stijging van ruim twintig procent. In 2011 deed 39 procent van de retailers aan affiliate marketing, een jaar daarvoor 28 procent.

Het principe van affiliate marketing is dat publishers het aanbod van merchants promoten in ruil voor een paar cent per contact of een paar procent per contact. Het grootste affiliatenetwerk anno 2013 is de combinatie van Zanox/M4N, die goed is voor 26 procent van de onderzochte winkelketens.

Daisycon en Tradetracker volgen met een aandeel van respectievelijk dertien en tien procent. Tradedoubler en de combinatie Affili.net en Cleafs hebben een band met vijf en vier procent van de retailerformules uit het RetailSites-onderzoek. Het aandeel van netwerken Affiliate4You en Scoot/Affilipartners is amper zichtbaar.

Omdat in de inventarisatie slechts de penetratie van affiliatenetwerken bij winkelketens is gemeten, en niet hun omzetbijdrage, is het mogelijk dat de contributie van een kleiner netwerk aanzienlijk beter is dan dat van een groter netwerk. Tradetracker scoort bijvoorbeeld goed in de branche elektronica, Affiliate4You doet jonge gezinnen, Zanox mode, en Cleafs is sterk vertegenwoordigd in de groene sector, in tuin en dieren en in vrije tijd.

Lees de hele inventarisatie in EtailTrends 1. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!