'Moderetail onderschat invloed online'

De moderetail loopt qua webshops en online marketing behoorlijk achter op een aantal andere branches. Dat stelt eigenaar Björn Thomasse van JeansandFashion.com in het januarinummer van EtailTrends.

“Onze leveranciers maakten zich drie jaar geleden helemaal niet druk over webwinkels en ik denk dat een aantal anno 2013 nog steeds niet beseft welke invloed het internet heeft en gaat krijgen”, stelt Thomasse. De stenen winkel staat volgens hem nog vaak te centraal in het denken. Vooral de meeste middenstanders durven het online avontuur niet goed aan, meent hij. “Die vrezen dat ze uit de markt gedrukt worden als de grote resellers actief worden.”

Thomasse denkt dat onafhankelijke jeansshops meer te vrezen hebben van de warenhuizen van nieuwkomers, zoals Asos.com, Zalando en wellicht straks ook Amazon. Dat ook de merkleveranciers tegenwoordig een bedreiging vormen door directe verkoop in flagshipstores ervaart de directeur als ‘een aanval in de rug’ van de merken die hij altijd zelf heeft verkocht in zijn winkels. “Voor zo’n flagshipstore wordt landelijk reclame gemaakt, de aanzuigwerking van zo’n winkel voelen wij zelfs in Valkenswaard. Dat sentiment leeft veel meer in de detailhandel.”

“Merken die al te fanatiek aan directe verkoop doen, nemen het risico dat ze zichzelf in de vingers snijden”, waarschuwt Thomasse. “Het is allemaal prachtig, een eigen pilot store in Amsterdam en een eigen webshop vol beleving. Maar de zelfstandige detaillist is daar niet mee geholpen. Dan verdwijnt voor ons de motivatie om dat merk actief te verkopen. Het is dus van belang dat daar balans in blijft.”

Lees het hele interview met Björn Thomasse in EtailTrends 1. Klik hier voor een (proef)abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!