Etailers in schoenen willen het grote aantal retouren waar zij mee kampen terugdringen met een nieuwe technologie. In de VS maken etailers als SoccerPro.com gebruik van Shoefitr, een technologie die schoenen tot aan de millimeter opmeet. Een online shopper kan precies aangeven welk merk en model schoenen hij momenteel draagt, en welke hij mogelijk wil kopen. De Shoefitr laat vervolgens zien welke maat het beste zou passen. Op de afbeelding van de schoen wordt met warme kleuren (variërend van geel tot rood) aangegeven waar de schoen zou knellen, en met blauwe kleuren waar de schoen eventueel ruim zou zitten.
Volgens Nick End, mede-oprichter van Shoefitr, worden alle schoenen door medewerkers van Shoefitr gepast en met een bepaalde technologie opgemeten. Zo kunnen consumenten er vanuit gaan dat de schoenen die zij online bestellen ook daadwerkelijk passen. Shoefitr wordt momenteel door zo’n twintig etailers gebruikt. Zij betalen een maandelijkse bijdrage, afhankelijk van het aantal bestellingen dat op de shop van de etailer wordt geplaatst. SoccerPro.com maakt sinds begin 2012 gebruik van Shoefitr en zag de conversie sindsdien stijgen, terwijl het aantal retouren met 28 procent daalde. “Hier besparen we veel geld mee”, zegt Tony Marrero, e-commerce director bij SoccerPro.com. “Wij betalen namelijk zelf de verzendkosten voor retouren.”
Etailers omarmen virtueel schoenen passen
Gepubliceerd op 28 januari 2013 om 00:00
Reacties 0