'Lease a Jeans te ingewikkeld'

Op het ‘Lease a Jeans-concept’ van Mud Jeans wordt gemengd gereageerd door diverse marktkenners. Klanten van het duurzame Nederlandse label kunnen voor een klein bedrag een jaar lang een spijkerbroek huren en dragen, waarna de jeans weer terug naar de winkel moet worden gebracht om gerestaureerd of gerecycled te worden.

Volgens Poppe van Pelt lijkt het op papier wel een 'heel goed idee'. De creative director bij reclamebureau Selmore denkt dat het mes aan twee kanten lijkt te snijden wanneer een modieus begrip als duurzaamheid gecombineerd wordt met modieuze mode. “Ik kan me voorstellen dat dit voor een bepaald segment ‘high fashion’ zou kunnen werken”, aldus Van Pelt. “Onbetaalbare of op een andere manier heel bijzondere couture wordt zo opeens bereikbaar voor iedereen.”

Ook Barbera Wolfensberger, directeur bij reclamebureau FHV BBDO, vindt het een ‘sympathiek concept’. Maar ze vraagt zich af of mensen ook daadwerkelijk massaal gaan huren. “Mijn jeans is echt van míj. Die is zo persoonlijk, onderdeel van mijn persoonlijkheid. Die moet gewoon mijn eigendom zijn. Niet die van iemand anders, dat voelt voor mij persoonlijk niet goed.”

Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers, denkt tevens dat mensen zich emotioneel teveel betrokken voelen bij modekleding. “Wat Mud Jeans nu doet, is een product met veel intrinsieke aantrekkingskracht inpakken in een oersaaie financiële constructie. Met als reden om het aan te kopen, dat het duurzaam is.” Volgens Willems mikt Mud Jeans daarmee wel op een ‘heel kleine doelgroep’.

Omdat je 'ook nog het gevoel krijgt dat je teveel betaalt', verwacht Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode, niet dat ‘Lease a Jeans’ een succes wordt. “Kleding kopen doe je in de uitverkoop en die kent een leaseconstructie niet”, aldus van Wulfsen. Bovendien is het concept volgens hem veel te ingewikkeld. “Je betaalt een instapbedrag van twintig euro, en een jaar lang vijf euro per maand. Daarna kun je kiezen uit drie opties, maar dan is de helft al afgehaakt.” Desondanks hoopt hij dat Mud Jeans zich niet laat ontmoedigen en blijft experimenteren.

Eerder: Mud Jeans verhuurt spijkerbroeken

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!