Retailers kunnen vooral op ICT-gebied nog aardig wat kansen benutten als ze in deze lastige economische tijd succesvol willen zijn. Dat bleek op het congres Kansen in Retail, waar retailers en retailexperts hun visie gaven op de kansen die retailers mogelijk laten liggen.
Jos van Hillegersberg, professor in het ontwerpen en implementeren van informatiesystemen op de Universiteit Twente, adviseert retailers die hun webshop willen optimaliseren eens te kijken naar de standaard diensten en ICT componenten die momenteel worden aangeboden. “Een paar jaar terug was het optuigen van een webshop nog een enorm project dat miljoenen euro’s kostte, tegenwoordig heb je dat in een week gedaan", zegt hij op Logistiek.nl. "Alles is voorhanden: een website, een betalingsmodule, de logistieke diensten, sociale media-integratie, geo-analyse, je hoeft het alleen nog maar in elkaar te klikken.”
Volgens Patrick Kerssemakers, ceo van Fonq.nl, werken deze standaard componenten niet altijd naar behoren. “De integratie werkt vaak niet goed. Het kan in theorie allemaal prima met elkaar praten, via zogenaamde API’s, maar in de praktijk gaat het nog vaak mis. Je betaalt ook altijd teveel voor componenten, je hebt meestal maar één klein stukje nodig maar je moet altijd het hele pakket kopen.” Kerssemakers koos er daarom voor om zelf alle componenten te ontwikkelen, maar ziet ook standaardcomponenten die wel aan te raden zijn. Zo zou de software van Slimstock ideaal zijn voor het optimaliseren van voorraadhoogtes.
Corné van Overveld, projectmanager supply chain development bij Jumbo, erkent dat er ook in de fysieke retail ruimte is voor verbetering op ICT-vlak. Met name op het gebied van integratie. “Wij hebben een WMS, een TMS en ook nog een specifiek planningssysteem en wij merken dat deze niet altijd goed met elkaar praten. Daar ontstaan bij ons nog te vaak problemen.”
‘Kansen in retail vooral op ICT-vlak'
Gepubliceerd op 31 januari 2013 om 00:00
Reacties 0