Prijzen van Amerikaanse webwinkels verschillen per internetbrowser. Dat blijkt uit een onderzoek van Digital Folio. Volgens het onderzoek kunnen gebruikers met de ‘verkeerde browser’ tientallen procenten duurder uit zijn bij een webwinkelbezoek.
De onderzoekers vergeleken onder meer de prijs van een Samsung-televisie in drie verschillende browsers bij webwinkel Newegg.com. De televisie kostte met Google Chrome 997 dollar, terwijl gebruikers van Firefox en Internet Explorer een prijs van 1.399 dollar te zien kregen. Een soortgelijk verschil werd ook voor een ander type Samsung-televisie gevonden op Walmart.com.
Er heerst al geruime tijd een prijzenslag tussen Amerikaanse online retailers. Zo veranderen Amazon en Sears hun prijzen in december dagelijks. Ook Walmart, Toys ‘R Us en Best Buy wisselden vorig jaar vaak van prijskaart. Andere retailer, waaronder Target, spelen hier op in door hun prijzen gelijk te trekken met die van de genoemde webwinkels.
Om consumenten te helpen in het vinden van de beste prijs voor een product zijn er verschillende online hulpmiddelen gelanceerd. Zo volgde onderzoeksbedrijf Dynamite Data in december de prijzen van honderden kerstitems op de websites van grote online retailers. Het systeem van aanbiedingenspotter Hukkster verstuurt zijn leden vouchers en e-mailalerts wanneer de prijs van een product in een webwinkel daalt.
‘Webwinkelprijzen verschillen per browser’
Gepubliceerd op 31 januari 2013 om 00:00
Reacties 0