Nederlandse webwinkels reageren op piekmomenten, bijvoorbeeld tijdens uitverkoop en acties, twee keer langzamer dan normaal. Dat blijkt uit onderzoek van Micro Focus onder tien populaire webwinkels waaronder Zalando.nl, Bol.com en Wehkamp.nl.
De softwareleverancier van enterprise applicaties, heeft in het onderzoek de gemiddelde responstijd van de tien webwinkels berekend en gemeten wat er met deze tijd gebeurd wanneer het verkeer toeneemt. Wehkamp.nl kwam hierbij het slechts uit de test. Bij een bezoekerspiek is de webwinkel 3,6 keer trager dan normaal. Bijenkorf.nl kon de bezoekersdruk het beste aan, de webwinkel laadt bij grote drukte 1,6 keer trager dan normaal.
Uit onderzoek van Equation Research blijkt dat de gemiddelde online consument verwacht dat een webwinkel binnen twee seconden geladen is. Wanneer dit langer dan drie seconden duurt, verlaat veertig procent van de klanten de webwinkel. Nederlandse webshops voeldoen niet aan deze verwachting, geen van de onderzochte webwinkels laadt binnen twee seconden.
Volgens Huib Klink, Senior Consultant / Pre-sales bij Micro Focus kan een seconde vertraging in de responstijd al ‘aanzienlijke invloed hebben op de klanttevredenheid, het aantal pageviews en de conversie’. Het is volgens hem van belang dat retailers een strategie uitstippelen en vroegtijdig beginnen met testen op bijvoorbeeld piekbelasting bij acties om een stabiele website te garanderen.
'Webwinkels langzamer tijdens uitverkoop'
Gepubliceerd op 31 januari 2013 om 00:00
Reacties 0