'Faillissement Delfts Brood schuld van Lidl'

Supermarktketen Lidl heeft ervoor gezorgd dat bakkerij Delfts Brood voor twee van zijn vestigingen faillissement heeft moeten aanvragen. Dat stelt FNV Bondgenoten. Volgens de bond is de bakkerij in de problemen gekomen nadat de discounter een prijsverhoging weigerde die Delfts Brood nodig achtte om gestegen grondstofprijzen te dekken. Door de sluiting van het bedrijf zijn tweehonderd werknemers hun baan kwijt.

Leo van Beekum, bestuurder van FNV Bondgenoten stelt dat het wachten is op het volgende slachtoffer. "De vraag die je kan stellen is: 'Wat wordt de volgende bakkerij die door de prijsdruk van supermarkten het loodje gaat leggen?' Niet alleen Lidl, maar ook Aldi, Jumbo-C1000, Albert Heijn en Plus sluiten contracten af waardoor bakkerijen nog nauwelijks levensvatbaar blijven", aldus Van Beekum.

Volgens de FNV-bestuurder is de druk van grote retailers dagelijks van invloed op de sfeer in de bakkerijen. “Werknemers worden meer en meer opgejaagd om maar aan de wens van de retailers te voldoen”, stelt Van Beekum. “Daarnaast is er sprake van een kortere productietijd, omdat het brood niet te lang van te voren gebakken mag worden. En dat tegen steeds lagere prijzen. Wat ons betreft mag er weer een minimumbroodprijs worden geregeld, want als dit zo doorgaat hebben we straks naast plofkippen ook plofbakkers.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!