Adverteerders lijden onder opkomst betaal-media
Gepubliceerd op 7 augustus 2004 om 00:00
Adverteerders in de VS hebben steeds meer moeite om hun doelgroepen te bereiken via de traditionele media. Dat is grotendeels het gevolg van het feit dat de consumenten steeds meer gebruikmaken van betaaltelevisie, dvd`s, videogames en internet. Deze media worden voor een belangrijk deel betaald door de gebruikers zelf en zij wensen dan ook bespaard te blijven van reclame-uitingen. Intussen bestaat nog maar 56% van de mediaconsumptie (gemeten in tijd) uit door adverteerders gefinancierde traditionele media zoals kabeltelevisie, kranten, radio en tijdschriften - in 1998 was dit nog 63%. Dit aandeel zal in de toekomst waarschijnlijk verder dalen ten gunste van betaal-media, die in 2008 een marktaandeel van zo`n 46% zullen hebben. Adverteerders zien zich door deze ontwikkelingen gedwongen om nieuwe manieren te vinden om hun boodschap te verspreiden. Jonge consumenten blijken namelijk ook steeds handiger te worden in het ontwijken van reclame: zij gebruiken `pop-up`blockers voor internet, skippen de reclameblokken op televisie en maken tegelijkertijd gebruik van meerdere media waarbij de focus ligt op het medium dat op een bepaald moment het meest boeiend is.
Reacties 0