Terwijl het paardenvleeschandaal zich heeft uitgebreid tot de IKEA-gehaktballetjes, blijkt er ook massaal met eieren te worden gesjoemeld. 35 Nederlandse pluimveebedrijven hebben ten onrechte eieren als biologische producten verkocht op de Duitse markt. Kenners menen dat het slechts een topje van de ijsberg is, en er nog veel meer producten zijn met ingrediënten die niet op de verpakking staan.
Zo bestaat er volgens directeur Bart van Opzeeland van de consumentenorganisatie Foodwatch al jaren het vermoeden dat er wereldwijd meer olijfolie verkocht wordt, dan geproduceerd. "Sommige olijfolie in de schappen bestaat waarschijnlijk dus uit andere oliën met een kleur- en geurstof toegevoegd om het op olijfolie te laten lijken.”
Volgens voedselveiligheidsexpert IJsbrand Velzeboer wordt het voedselfabrikanten erg makkelijk gemaakt om te rommelen met producten. De boetes op fraude staan volgens hem niet in de verhouding tot de winsten die hiermee behaald kunnen worden. “De kans dat een directeur van een voedingsmiddelenbedrijf een boete oploopt voor te hard rijden is ruw geschat duizendmaal groter dan wanneer hij een boeterapport van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) krijgt.” En van de supermarkten hoeven consumenten ook niets te verwachte, stelt Velzeboer. “Een supermarkt kijkt alleen maar na of de papieren in orde zijn en of de exportdocumenten kloppen.”
Consumenten denken volgens Velzeboer ten onrechte dat elk pakje in de supermarkt wordt gecontroleerd door een warenwetinspecteur. “Het tegendeel is waar. Het blijven altijd steekproeven met een grote maaswijdte. Die neemt alleen maar toe tot onverantwoorde proporties. Er komen steeds minder inspecteur beschikbaar die bij de bedrijven langsgaan en men wordt in feite van de ene crisis naar de andere gestuurd door zich massaal, met het hele controleapparaat, te storten op een of andere brandhaard”, wijst Velzeboer naar de bezuinigingen bij de veiligheidsdienst. Van de 2100 werknemers werden er afgelopen jaren zeshonderd weggesaneerd.
Ook volgens Quirijn Bolle, oprichter van supermarktketen Marqt, is de wedloop tussen supermarkten de oorzaak van het gezwendel. “Alles draait om een zo scherp mogelijke prijs voor de consument. Daar begint het mee. Iedereen is er op gericht zoveel mogelijk euro’s te verdienen. Dan krijg je dit soort praktijken.”
Lees ook: IKEA haalt gehaktballen uit schappen en 'Kwaliteit en smaak doen er weinig toe bij Ahold'
Reacties 0