Consumenten zullen dit jaar steeds vaker hun mobiele telefoon of tablet gebruiken om te researchen of een aankoop te doen. Dat stelt onderzoeksbureau Forrester Research in een rapport over de multichannelretail. Volgens analist Martin Gill is het daarom zaak dat retailers dit jaar het belang van mobiel en tablets gaan inzien. “Het groeiende gebruik van deze apparaten biedt ontzettend veel kansen voor retailers. Kansen die ze met beide handen moeten aangrijpen”, aldus Gill.
Volgens het rapport zal de smartphone steeds meer gaan fungeren als link tussen de fysieke en digitale wereld. Consumenten zoeken in een fysieke winkel bijvoorbeeld vaker naar productinformatie met hun smartphone. Ook de tablet speelt dit jaar een hoofdrol in de retail. Volgens Forrester bezit veertien procent van de Europese online consumenten momenteel een smartphone. 38 procent van deze consumenten gebruikt zijn tablet meerdere keren per dag om het web te bezoeken. Het internetgebruik op tablets ligt daarmee hoger dan het internetgebruik op smartphones.
Forrester wijst Europese retailers erop dat zij groei kunnen realiseren door internationaal uit te breiden. Het onderzoeksbureau verwijst daarbij naar spelers als Zalando en Asos.com, die inmiddels meer dan de helft van hun omzet in het buitenland boeken. Forrester adviseert retailers daarnaast om ook dit jaar rekening te houden met de verandering van de Europese regelgeving. Vorig jaar maakte de cookiewet zijn intrede. Forrester verwacht dat dit niet de laatste maatregel vanuit Brussel zal zijn.
‘2013 in het teken van mobiel en tablet’
Gepubliceerd op 26 februari 2013 om 00:00
Reacties 0