'Online bestelmogelijkheid in winkel onmisbaar'

De online aanwezigheid van een retailer moet zichtbaar zijn op de fysieke winkelvloer. Dat stelt ceo Ramon Cohen de Lara van Clicks in Bricks in het februarinummer van RetailTrends. Pure players en fysieke winkels zonder (mobiele) webshop of interactieve kiosk krijgen het in zijn ogen moeilijk.

“Offline en online groeien steeds meer naar elkaar toe en smelten samen”, constateert Cohen de Lara. “Internet speelt een steeds grotere rol in het oriëntatie- en aankoopgedrag van de consument. Dat wordt extra aangejaagd door de snelle penetratie van smartphones en tablets. Hierdoor bepalen retailers niet langer waar de consument zich oriënteert en producten koopt, maar de consument zelf.”

Retailers ontkomen er volgens hem niet aan om in te spelen op de huidige technologische ontwikkelingen. “Niet voor niets zie je dat winkels online hun krachten bundelen, zoals de 9 Straatjes in Amsterdam. Omgekeerd gebruiken webshops fysieke locaties als afhaal- maar ook als servicepunt, zoals Coolblue. Maar ook Blokker heeft in alle zeshonderd vestigingen afhaalpunten geopend”, ziet de directeur genoeg voorbeelden.

Cohen de Lara denkt dat online bestelmogelijkheden in de fysieke winkel uiteindelijk eerder gangbaar dan een uitzondering worden. “Voor bijvoorbeeld een elektronicawinkel is het onmogelijk om alle wasmachines of alle tv’s in de winkel te laten zien. Door online shops in de winkel te plaatsen kunnen retailers de schapruimte beperken en daarmee ook het voorraadrisico, terwijl ze tegelijkertijd extra service bieden aan de klant, die daardoor niet misgrijpt”, stelt hij. “En retailers met een kleiner assortiment hebben daarnaast de mogelijkheid meer leveranciers toe te voegen.”

Uiteindelijk gaat het er volgens Cohen de Lara om dat je de consument laat bepalen wanneer hij wat en wanneer koopt. “De ene keer thuis op de bank op de tablet, dan weer live in de fysieke winkel, of ‘online’ in de fysieke winkel. Wanneer je dat biedt, ben je relevant voor klanten.”

Lees het hele interview met Jaqueline de Bree en Femke Roozen in RetailTrends 2. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!