KPN geeft meeste uit aan reclame

KPN heeft in 2012 van alle retailers het meeste uitgegeven aan advertenties in de media. Dat blijkt uit de Top 100 Adverteerders 2012 van onderzoeksbureau Nielsen en MarketingTribune. De telecomketen gaf vorig jaar bruto ruim 85 miljoen euro uit. Dat was in 2011 nog ruim 74,4 miljoen euro.

Net als vorig jaar eindigde Kruidvat met een bruto besteding van bijna 77 miljoen euro als tweede achter KPN. Supermarktketens Albert Heijn, Lidl en C1000 completeren de top vijf. Laatstgenoemden wisselden stuivertje. Albert Heijn (75 miljoen euro) en Lidl (70 miljoen euro) gaven respectievelijk tien en elf miljoen euro meer uit dan in 2011. C1000 bespaarde iets meer dan twee ton op mediabestedingen en kwam in 2012 uit op ruim 61 miljoen euro.

Terwijl de honderd grootste adverteerders in Nederland gezamenlijk bijna twee miljard euro minder uitgaven (min drie procent), stegen de mediabestedingen van retailers in totaal juist met drie procent. Televisie is het meest populaire medium waarop wordt geadverteerd. Retailers zijn daarentegen niet happig op reclames in de bioscoop. Alleen McDonald’s, T-Mobile en H&M gaven daar geld aan uit.

Klik hier voor de hele Top 100 Adverteerders van 2012.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!