Het consumentenvertrouwen kan alleen in stand worden gehouden als voedselfraude keihard wordt aangepakt. Dat stelt Gerrit Antonides, hoogleraar economie van consumenten en huishoudens. Hij reageert daarmee op het paardenvleesschandaal en de biologische eieren die helemaal niet biologisch blijken te zijn. “Elke keer dat zoiets zich voordoet, daalt het vertrouwen van de consument een beetje. In de supermarkt, de leveranciers en het systeem. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat bedrijven die met hun koopwaar rommelen daar niet zomaar mee weg komen.”
De hoogleraar pleit voor een systeem met doorlopende voedselcontrole. Dit gebeurt nu alleen steekproefsgewijs. “We moeten overstappen op de doorlopende controles die ze ook in de financiële sector uitvoeren.” Volgens Antonides moeten in opspraak geraakte bedrijven snel actie ondernemen als zij het consumentenvertrouwen terug willen winnen. “Zoals IKEA, die hebben meteen alle balletjes uit de schappen gehaald toen bleek dat daar ook paardenvlees in zat'', zegt Antonides.
Antonides denkt dat deze schandalen nadelig kunnen uitpakken voor A-merken in de supermarkten. “Mensen verwachten dat zij met A-merken goede producten in huis halen. Daar betalen ze immers voor. Als nu blijkt dat er paardenvlees in A-merk rundvlees zit, gaan mensen denken: waarom zou ik nog extra betalen als ook deze merken niet blijken te deugen?”
‘Sjoemelende voedselbedrijven zwaarder straffen’
Gepubliceerd op 27 februari 2013 om 00:00
Reacties 0