Digitale muziek wint terrein

Hoewel de totale verkoop van muziek in 2012 daalde, zit digitale muziek in de lift. Consumenten in Nederland hebben het afgelopen jaar 57 miljoen euro uitgegeven aan het dowloaden en streamen van muziek. Dat is een stijging van 67,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie NVPI. Digitale muziek is daardoor nu goed voor dertig procent van de muziekbranche. De totale verkoop van muziek daalde in 2012 wel. Dit komt vooral omdat fysieke muziekdragers minder goed verkocht werden.

Het aantal abonnementen dat werd afgesloten bij digitale muziekdiensten als Spotify en Deezer groeide van 8,9 naar 29,6 miljoen. “Het lijkt erop dat de Nederlandse consument massaal overstapt op streaming services”, zegt Rick van Schooten, directeur bij Sony Music Entertainment Benelux. “We zagen deze sector vorig jaar exploderen.” Dit komt niet alleen door promotiecampagnes van telecombedrijven, maar ook door de blokkering van illegale downloadsites als The Pirate Bay. Consumenten moesten hierdoor op zoek naar betaalde alternatieven.

Volgens NVPI wordt er echter nog steeds veel illegaal gedownload. Dit komt vooral omdat het voor consumenten nog steeds niet strafbaar is om muziek te downloaden van een illegale bron. “In Zweden is al eerder beleid gemaakt om het illegale muziekaanbod te bestrijden”, zegt een woordvoerder van NVPI. “Je ziet dat digitale diensten als Spotify daar inmiddels meer geld opleveren dan cd’s. Dat is de potentie die we in Nederland nog hebben.''

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!