De operationele winst van Macintosh Retail Groep is in 2012 gekrompen van 22 miljoen euro naar tien miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het moederbedrijf van ketens als Invito, Dolcis, Scapino, Manfield en Kwantum, donderdag presenteerde.
Volgens analisten van SNS Securities is dat minder dan verwacht. Ook de omzet van de retailer viel fors tegen. Hoewel deze met 2,1 procent steeg tot 893,2 miljoen euro, werd er van tevoren gerekend op een omzet van 942 miljoen euro. Door eenmalige effecten kwam het nettoresultaat van Macintosh uit op -126 miljoen euro. Een jaar geleden was er nog sprake van 99 miljoen euro winst, vooral vanwege de verkoop van BelCompany.
De sector living zag de omzet afnemen met 16,1 miljoen euro tot 192,2 miljoen euro. De sector fashion deed het wel goed en realiseerde een omzetstijging van 34,1 miljoen euro. Vooral de online schoenenverkoop liep goed. In Nederland bedroeg die online omzetgroei 32,4 procent, in de BeLux 98,1 procent en in het Verenigd Koninkrijk 97,5 procent.
Om het tij te keren maakte Macintosh eerder al bekend op die online omzetgroei in te willen spelen en zich te willen transformeren van traditioneel winkelbedrijf naar cross-channelretailer. De komende drie jaar worden daardoor 110 winkels gesloten. Het concern ziet 2013 als transitiejaar en wil geen verwachting uitspreken voor het resultaat en de omzet in 2013. Wel spreekt het de verwachting uit dat de marktomstandigheden niet zullen aantrekken.
Ook wordt het transformatieprogramma MacFit versneld, en verwacht het bedrijf dit jaar tussen de twintig en twintig miljoen euro te investeren in het transformatieplan, genaamd 'Macfit'. Het programma zal naar verwachting dit jaar al een positief effect hebben van zo’n vijf miljoen euro op het bedrijfsresultaat.
Ondanks de sterke focus op online winkelen blijft Macintosh ook investeren in fysieke winkels. "Traditionele winkels zijn belangrijk in onze cross-channel aanpak en we blijven nieuwe winkels openen en formules opfrissen. Door het heft in eigen hand te houden en niet lijdzaam af te wachten hoe de markt zich ontwikkelt, nemen we het voortouw in de non-food retailmarkt," zegt ceo Frank De Moor.
Eerder: Macintosh sluit 110 winkels
Reacties 0