Grote retailers of webwinkels gaan een steeds grotere rol spelen bij vernieuwingen in financiële diensten. Dat zegt Wieske Ebben in het maartnummer van EtailTrends. Zij houdt zich bij de Nederlandsche Bank bezig met opkomende trends in retailbetalingen en constateert dat in het buitenland al steeds meer voorbeelden te zien zijn van bankdiensten of zelfs betaalrekeningen die aangeboden worden door retailers.
“Of loyaliteitsprogramma’s met beloningen die als virtueel geld fungeren”, vult Ebben aan. "Je ziet steeds meer ecosystemen ontstaan waarin je en klantaccount hebt waarmee je direct kunt betalen. Als voorbeelden noemt zij het Britse supermarktconcern Tesco waar points kunnen worden inzet als betaalmiddel. Ook Amazon komt met coins als intern betaalmiddel. "De innovatie gaat nu snel. Er komen voortdurend nieuwe diensten bij”, stelt Ebben.
Ebben constateert daarnaast dat Nederland een efficiënt betalingsverkeer kent.. "Vrijwel iedereen pint en bankiert hier via internet. Dat is nog lang geen gemeengoed in de EU. De verschillen in Europa zijn groot.”
Lees het hele interview met Wieske Ebben in het maartnummer van EtailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Lees ook: Chipknip verdwijnt definitief
Reacties 0