Mango heeft de glamour grotendeels ingeruild voor casual kleding. Daarmee gaat het Inditex, het Spanse moederbedrijf van Zara, achterna. "We zijn veel te ver gegaan met onze focus op kleding voor feesten en evenementen", zegt Enric Casi, algemeen directeur van de retailer uit Barcelona. "Onze eigen werknemers droegen niet eens Mango."
Tot twee jaar geleden kwam zeventig procent van de inkomsten uit verkoop van die kleding, nu heeft vrijetijdskleding die rol ingenomen. De keten verlaagde eerder al de prijzen over de gehele linie met twintig procent, zodat ze dichter bij Zara lagen. Daarnaast breidde Mango uit buiten Spanje en legde het meer de nadruk op fast fashion, dat ook Inditex heeft helpen opbloeien.
"Mango imiteert Zara zoveel als het kan", zegt aandelenhandelaar Luis Benguerel van Internetbrokers in Barcelona. "Het moet een succesvol bedrijf volgen om de eigen toenemende problemen op te lossen en het type groei van Inditex te realiseren." De veranderingen hebben Mango geholpen Inditex te ontgroeien in de Spaanse markt, waar jaarlijks 16.2 miljard euro wordt uitgegeven.
Reacties 0